„Nowe zasady rozliczeń” – czyli net-biling

Określenie „nowe zasady rozliczeń” zapewne zostanie z nami na najbliższe kilka lat. To obecny system rozliczeń, który jest systemem obowiązującym dla nowych posiadaczy własnych elektrowni fotowoltaicznych. System ten funkcjonuje już w innych krajach europejskich, więc nie jest niczym nowym w szerszej skali. Żeby dobrze zrozumieć o co chodzi w net-bilingu sugerujemy przeczytać spokojnie do końca poniższe informacje.

1. O co chodzi?

Nie rozpisując się za bardzo o powodach zmian, mamy w Polsce „nowy” system rozliczeń energii polegający na odsprzedaży energii elektrycznej, która stanowi nadwyżkę naszej produkcji do sieci naszego operatora. Wcześniej było to rozliczenie ilościowe, czyli zmienił się sposób rozliczenia z ilości energii oddanej do sieci na wartość energii oddanej do sieci.

2. Jakie będą ceny?

U sprzedawcy zobowiązanego – czyli właściciela licznika (Tauron, Energa, Enea, PGE) będzie rozdział:

Po pierwsze:

Cena energii wprowadzonej do sieci (sprzedanej) – będzie ustalana według ceny giełdowej godzinowej na rynkach dnia następnego. Jest to cena wyznaczana przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne, które są operatorem rynku informacji energii.
Ceny energii kupowanej będą obowiązywać według taryfy operatora – jednak sugerujemy się do nich nie przyzwyczajać, ponieważ od 2024 mamy mieć uwolnienie cen energii elektrycznej, co za tym idzie ceny będą zmienne i bardziej powiązane z kosztami zakupu na rynku energii. Po ludzku mówiąc – wszystko wskazuje na to, że będzie drożej.

Po drugie:

Każdy właściciel instalacji fotowoltaicznej będzie posiadał konto prosumenta prowadzone przez sprzedawcę energii. Będzie ono służyło do rozliczenia energii sprzedawanej i kupowanej od operatora.

Na razie brzmi to obiecująco, ale rozwiązanie to ma także swoje wady w tym kształcie.

Wada nr. 1

Kwotą depozytu ze sprzedaży energii pokryjemy koszt zakupionej energii i tylko energii. Oznacza to, że posiadając nadwyżkę w depozycie nie możemy nią zbilansować opłat stałych ani opłaty dystrybucyjnej. Żeby dokładniej to zrozumieć należy sobie wyobrazić sytuację gdzie mamy fotowoltaikę i wyprodukowaliśmy (dla uproszczenia) 2.000 zł. Za energię bilansujemy 1.300 zł, a 700 zł rachunku rocznego to opłaty stałe dystrybucyjne. Teoretycznie powinniśmy wyjść na 0. W praktyce zostaje nam w depozycie prosumenckim 700 zł, a pozostałe opłaty musimy pokryć z własnej kieszeni.

Wada nr. 2

Nadwyżka w depozycie ma swoją datę ważności. Dokładniej rzecz ujmując mamy 12 miesięcy od wprowadzenia energii do sieci na jej rozliczenie.

Wada nr. 3

Energię wyprodukowaną i przechowywaną w postaci depozytu możemy wykorzystać tylko w miejscu jej wprowadzenia. Będąc właścicielem kilku nieruchomości nie możemy produkować energii w jednym miejscu, a wykorzystać w drugim.

Co, w wypadku, jeżeli, np. byliśmy w kilku miesięcznej podróży lub zwyczajnie mamy na tyle wydajną instalację fotowoltaiczną, że zawsze generujemy nadwyżki?

U operatora zobowiązanego będzie można otrzymać zwrot depozytu ale POMNIEJSZONEGO do 20% wartości. Czyli mając depozyt o wartości 1.000 zł przez rok, możemy otrzymać zwrot jedynie w wysokości 200 zł.

Wnioski:

  1. Ceny energii elektrycznej rosną i zaskakują nawet obserwatorów tego rynku.
    W 2024, który już nie jest wcale odległą datą, zapowiada się uwolnienie cen energii, więc należy się spodziewać kolejnych podwyżek. Będzie drożej dla wszystkich.
  2. Rozliczenie ze sprzedawcą zobowiązanym ma swoje wady, które wydłużają czas zwrotu inwestycji we własne źródło prądu, a perspektywa utraty depozytu nie brzmi zachęcająco.

Wiemy już, jak działa rozliczenie u operatora zobowiązanego.

Czy, w takim razie, są jakieś alternatywy?

Najlepszym rozwiązaniem pozwalającym walczyć z wysokimi cenami prądu dalej pozostaje własna elektrownia słoneczna połączona z korzystnymi warunkami rozliczeń wyprodukowanej energii.

Do wykonywanej przez nas instalacji możemy zaproponować:

  1. Depozyt prosumencki, który nie ma okresu ważności. Nie tracisz swoich środków po 12 miesiącach, ani nie są one w żaden sposób redukowane. Jeżeli Twoja instalacja wygeneruje 1.000 zł depozytu, to po 12 miesiącach dalej masz 1.000 zł depozytu, w przeciwieństwie do operatora zobowiązanego.
  2. Możliwość bilansowania kilku miejsc. Mając kilka liczników możesz przekazać nadwyżkę energii na inny punkt poboru.
    Nie wiąże się to z dodatkowymi opłatami. Przecież, to Twoja energia i Twoje punkty poboru. Czemu masz nie mieć możliwości bilansowania między nimi?
  3. Rozliczanie z depozytu także pozostałych opłat. Mając wydajną instalację fotowoltaiczną jest możliwość rozliczenia całego rachunku. Nie ma haczyka polegającego na przetrzymywaniu Twoich środków, a jednocześnie naliczaniu opłat za dystrybucję czy innych opłat stałych.
  4. Możliwość podpisania umowy rozdzielonej, czyli na energię osobno, a pozostałe opłaty zostają po stronie operatora.
  5. Stały spreed (różnica między ceną zakupu a sprzedaży energii) wynoszący 20% dla instalacji do 10 kWp i 30% ponad 10 kWp.  
  6. Cena sprzedaży i zakupu energii jest zmienna i zależna od cen rynkowych. Dzięki temu odbiorca korzysta z czasowych spadków cen energii na Towarowej Giełdzie Energii, a stały spreed gwarantuje odbiorcy wyższe ceny odkupu i szybszy zwrot inwestycji.
  7. Obsługujemy wraz z partnerami prosumenta zbiorowego, dzięki czemu energia wytworzona przez instalację fotowoltaiczną może być dzielona w równych częściach na wszystkich odbiorców bądź podzielona proporcjonalnie w zależności np. wkładu finansowego.


    Mieszkasz w budynku wielolokalowym?

    Przykład: Budynek z 4 mieszkaniami. Mieszkańcy mają różne zapotrzebowanie na energię i budują razem jedną instalację. Energia jest dzielona względem udziałów, gdzie każde mieszkanie może mieć osobny udział.

  8. Nasz przedstawiciel pokaże Ci na spotkaniu prosty wzór, wedle którego rozliczana jest energia, abyś mógł spokojnie policzyć, po ile sprzedajesz i kupujesz energię. Dlaczego nie pokażemy go tutaj?

Rozliczając się z KENO Energia możesz tylko zyskać!

Oferta dla klientów indywidualnych:

Oferta dla klientów biznesowych:

Biuro Kontakt

+48 796 025 474

biuro@tarwat.pl


Adres

Bolesława Śmiałego 3
33-100 Tarnów


Dane firmy

NIP 9930674826
REGON 385030497
KRS 0000817934

Biuro czynne w godzinach

Poniedziałek - Piątek 9:00 - 15:00


Kontakt telefoniczny w godzinach

Poniedziałek - Piątek

8:00

-

19:00

Sobota

8:00

-

16:00

Formularz kontaktowy

Call Now Button

Ciasteczka/Cookies Więcej informacji

Ta strona używa plików cookies aby zagwarantować poprawne działanie strony. Więcej o cookies dowiesz się w Polityce prywatności.

Zamknij